لوله پلیکا و لوله UPVC

قابلیت لوله UPVC (لوله پلیکا) در تحمل فشار بین ۴ تا ۱۶بار
دارای قطر و ضخامت ۱۶تا ۴۰۰ میلی متری
PVC از چه ترکیباتی تشکیل شده است؟
به پلاستیکی که دارای هیدروژن، کلر، کربن باشد و مصرف آن به صورت گسترده باشد، pvc گفته می شود.

لوله pvc

لوله

توليد لوله هاي يو پي وي سي و لوله UPVC

لوله UPVC از پودر خام PVC از طريق يک فرآيند فشاري و دمايي شکل مي‌گيرند. دو فرآيند اصلي که در توليد استفاده مي‌شوند، عبارتند از اکستروژن براي توليد محصولات پيوسته نظير لوله، و قالب‌گيري براي محصولات مجزا نظير اتصالات.

فرآيند مدرن PVC-U مستلزم به‌کار‌گيري روش‌هاي علمي-صنعتي پيشرفته براي کنترل دقيق متغيرهاي فرآيند است. ماده‌ي پليمري مورد استفاده، پودري با جريان آزاد است که نيازمند اضافه کردن پايدارکننده‌ها و روان‌کننده‌هاي مختلف است. به همين دليل انتخاب فرمولاسيون و پس از آن اختلاط، دو عامل حياتي در فرآيند توليد محسوب مي‌شوند.

پليمر و افزودني‌ها به دقت وزن مي‌شوند و سپس به واحد اختلاط (ميکسر) مي‌روند. ميکسرهاي با سرعت بالا، مواد اوليه را با يکديگر مخلوط مي‌کنند تا يک مخلوط خشک يکنواخت حاصل شود. در اين مرحله، دمايي در حدود °C190 از طريق اصطکاک و برش در ميکسر ايجاد مي‌شود. در مراحل مختلف فرآيند اختلاط، افزودني‌ها ذوب شده و روي سطح دانه‌هاي PVC را پوشش مي‌دهند. پس از رسيدن به دماي مناسب، مخلوط به صورت اتوماتيک به يک مخزن خنک‌کننده انتقال مي‌يابد و دمايش به سرعت به حدود °C40 کاهش مي‌يابد.

اکسترودر قلب فرآيند توليد لوله‌ پلیکا است، که داراي يک سيلندر با المنت‌هاي حرارتي قابل کنترل است که در آن مارپيچ‌/مارپيچ‌هاي دقيقي مي‌چرخند. اکسترودرهاي جديد ماشين‌هاي بسيار پيچيده‌اي هستند که به دقت طراحي شده‌اند تا فشار و برش روي مواد در تمام مراحل فرآيند قابل کنترل باشد.

محصول مرحله‌ي قبل به درون سيلندر و مارپيچ فرستاده مي‌شود تا از طريق گرما، فشار و برش به حالت «مذاب» مورد نظر برسد. در حين گذر از ميان مارپيچ، ذرات PVC از تعدادي نواحي حرارتي مي‌گذرد که باعث تراکم، يکنواختي بيشتر و گازگيري از جريان مذاب مي‌شود. آخرين ناحيه فشار را افزايش مي‌دهد تا مواد مذاب از داخل قالب عبور کنند و بر اساس اندازه و مشخصات لوله‌ي مورد نظر شکل بگيرند. طراحي قالب از اهميت بسيار بالايي برخوردار است، چرا که تأثير زيادي روي يکنواختي خواص محصول نهايي دارد.

پس از آن که لوله از قالب اکسترودر خارج شد، در يک کاليبراتور به کمک جريان هوا يا وکيوم به اندازه‌ي مطلوب مي‌رسد. طول کاليبراتور در حدود سه برابر قطر لوله است. اين طول براي ثابت کردن قطر لوله قبل از مرحله‌ي پاياني سرمايش در حمام آب با دماي کنترل شده ضروري است.

 

روش ساخت و تهیه این پلاستیک (pvc) از طریق پلیمریزاسیون می باشد.

نصب آسان لوله پلیکا (لوله pvc)
علاوه بر نصب آسان و راحت لوله پولیکا (لوله pvc) آسان بودن نحوه جابجایی لوله پلیکا به دلیل پایین بودن وزن لوله pvc (لوله پلیکا) جزء یکی از مزیت های آن محسوب می شود.

میزان مقاومت و استحکام لوله پلیکا (لوله pvc)
یکی از مهمترین دلایل کاهش اصطحکاک لوله پلیکا (لوله pvc)، سطح صاف، هموار و صیقل داده شده ی این لوله ها می باشد. همین امر باعث افزایش مقاومت لوله پلیکا در مقابل عبور هر گونه سیالات می شود. اصلی ترین وجه تمایز لوله پلیکا با سایر لوله های دیگر، افزایش مقاومت در برابر هرگونه ضربه می باشد و این موضوع را به خاطر داشت که در برابر ضربه های آسان و ریز شکسته نمی شود.

خواص و مزاياي لوله UPVC
1- مقاومت در برابر خوردگي:

2- مقاومت شيميايي بالا:

3- مدول الاستيسيته ي بالا و انعطاف پذيري:

4- استحکام کششي بلند مدت:

5- نسبت استحکام به وزن بالا، وزن سبک:

7- استحکام ضربه:

8- مقدار زبري پايين:

9-کيفيت آب:

10- مقاومت در برابر شعله:

لوله pvc

لوله pvc ,و upvc

توضیحات:

1- مقاومت در برابر خوردگي:
لوله هاي PVC-U نارساناي جريان الکتريکي هستند و در برابر واکنش هاي الکتروشيميايي ناشي از اسيدها، بازها و نمک ها که منجر به خوردگي در فلزات مي شوند، مقاوم هستند. اين ويژگي در سطح داخلي و خارجي لوله ي PVC-U وجود دارد.

 

2- مقاومت شيميايي بالا:
PVC در برابر بسياري از الکل ها، روغن ها و مواد نفتي غيرآروماتيک مقاوم است. اين ماده همچنين در برابر اکثر خورنده ها نظير اسيدهاي غيرآلي، بازها و نمک ها مقاوم است. براي کارهاي معمول آبرساني، لوله UPVC کاملاً در برابر مواد شيميايي موجود در خاک و آب مقاوم هستند.

 

3- مدول الاستيسيته ي بالا و انعطاف پذيري:
مقاومت لوله هاي PVC-U در برابر شکست يکي از مزاياي عملکردي مهم آنها محسوب مي شود. لوله هاي PVC-U تحت بار قادرند بدون شکستگي تغيير شکل بدهند.

 

4- استحکام کششي بلند مدت:
لوله UPVC به گونه اي فرمول بندي مي شوند تا استحکام کششي بلند مدت بالايي داشته باشند. حداقل استحکام مورد نياز (MRS) (که در طراحي لوله هاي تحت فشار به کار مي رود)، براي لوله هاي PVC-U در حدود دو برابر بيشتر از مقادير متناظر ديگر لوله هاي پلاستيکي نظير پلي اتيلن است.

 

5- نسبت استحکام به وزن بالا، وزن سبک:
استحکام بالاي PVC-U باعث حداقل شدن ضخامت و سبکي اين لوله ها مي گردد. لوله هاي PVC-U مزيت سبکي چشمگيري دارند که جنبه ايمني مهمي محسوب مي شود.

 

6- مقاومت در برابر سايش/خراش :
لوله UPVC مقاومت بسيار بالايي در برابر سايش و خراش از خود نشان مي دهند. ثابت شده است که لوله هاي PVC-U دوام بسيار بالاتري نسبت به لوله هاي فلزي، سيماني و سفالي در برابر انتقال مواد دوغابي دارند.

 

7- استحکام ضربه:
تحت شرايط نرمال، لوله UPVC مقاومت نسبتاً بالايي در برابر آسيب هاي ناشي از ضربه در مقايسه با لوله هاي سفالي، سيماني و بيشتر مواد رايج در ساخت لوله دارند. با وجود کاهش مقاومت ضربه لوله هاي PVC-U در دماهاي بسيار پايين، استحکام ضربه ي آن همچنان بالاتر از حد نياز است.

 

8- مقدار زبري پايين:
زبري لوله عامل بسيار مهم و مؤثري در ايجاد افت فشار و کاهش دبي مي باشد. لوله UPVC به دليل داشتن سطوح داخلي بسيار صيقلي (ضريب زبري و اصطکاک پايين)، مقاومت بسيار پاييني در برابر جريان سيال از خود نشان مي دهند.

 

9-کيفيت آب:
استفاده از فرمولاسيون مناسب جهت توليد لوله هاي PVC-U موجب مي شود تا مطابق استانداردهاي NSF 61-62 بتوان از اين لوله ها جهت انتقال آب آشاميدني استفاده نمود و اطمينان حاصل کرد که مقادير سرب، قلع و ساير عناصر سمي نظير جيوه، کروم، کادميم و باريم زير حدود مجاز استاندارد مي باشند.

 

10- مقاومت در برابر شعله:
لوله UPVC به سختي آتش مي گيرد و در غياب منبع خارجي شعله به سوختن ادامه نمي دهد. دماي شعله ور شدن خود به خودي آن 200 درجه سانتيگراد است، که بسيار بالاتر از اکثر مواد ساختماني است. در اثر سوختن PVC، گاز HCl آزاد مي شود که اين گاز از دسترسي اکسيژن به منطقه ي مشتعل شده جلوگيري مي کند. به همين دليل است که PVC را ماده اي خودخاموش شونده مي نامند.

 

لوله پليکا فاضلابي چسبي :
اين لوله جهت استفاده در داخل ساختمان زير و روي کار طبق استاندارد EN1329 يا استاندارد استاندارد ملي ISIRI9119-1 ايران توليد مي شود.

لوله پليکا آبرساني چسبي :
اين لوله پي وي سي جهت مصارف آبرساني تحت فشار به رنگ طوسي سير بر اساس استاندارد EN1452 يا استاندارد INSO13361-2 ايران توليد مي شود.

لوله پليکا مخابراتي :
اين لوله فقط در قطر 110 ميلي متر و با وزن 15 کيلوگرم در هر شاخه توليد مي شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *