راهنمای انتخاب، نگهداری و تعمیر شیرآلات کنترل

شیرآلات کنترل به ‌عنوان اصلی‌ترین و پرکاربردترین شیرآلات صنعتی در بخش‌های مختلف کارخانه‌ها استفاده می‌شود. این نوع از شیرآلات صنعتی فرایند کنترل نهایی را انجام می‌دهند، یعنی در نهایت مسئول کنترل فرایند متغیرهایی مانند جریان، سطح، فشار و دما در محدوده عملیاتی موردنظر هستند. متأسفانه، شیرهای کنترل به دلایلی نادیده گرفته می‌شوند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

اهمیت شیرآلات کنترل اغلب توسط مهندسان، مدیران و سایر پرسنلی که مسئول بهبود و افزایش کارایی فرایند هستند، نادیده گرفته می‌شود. آن‌ها تمایل دارند که بر روی بخش‌های دیگر چرخه کنترل تمرکز کنند، به همین علت اغلب از موضوع اصلی غفلت می‌کنند. شیرهای کنترل اغلب به‌درستی نگهداری نمی‌شوند، به این معنی که کارایی آن‌ها در بیشترین حد خود نیست. در این مقاله، ما به هر دو شکل غفلت می‌پردازیم. در ابتدا، ما نقش مهمی را که شیرآلات کنترل برعهده دارند بررسی و سپس، نگاهی دقیق به نحوه نگهداری و تعمیر شیر کنترل خواهیم پرداخت.

کارایی شیرآلات کنترل

تعجب برانگیز است که به شیرهای کنترل فقط به ‌عنوان اجزای تنظیم‌کننده جریان، دما و هر آنچه از طریق لوله‌ها عبور می‌کنند، فکر کنید که البته کارکرد اصلی آن‌ها همین است، اما نقش و اهمیتی که ایفا می‌کنند بسیار بیشتر است، جلوگیری از بازگشت مایعات و گازهای عبور کرده، کنترل و ایمن نگه‌داشتن دستگاه‌های تحت فشار و … از دیگر کارهبردهای شیرهای کنترلی هستند.

تولید شیرآلات با کیفیت

در تولید محصول، ثبات کیفی به اندازه کیفیت آن مهم است، مهم نیست که چه چیزی درست می‌کنید، محصولی که از خط تولید شما خارج می‌شود باید هر بار در سطح کیفی یکسانی قرار داشته باشد، زیرا در غیر این صورت، مشتریانی که از محصولات شما انتظار بالایی دارند ناامید شده و جذب برند‌هایی می‌شوند که محصولات با کیفیت‌تری را ارائه می‌دهند. ثبات در کیفیت محصولتان، وابسته‌ به ثبات فرایند تولید آن است. با نصب شیرآلاتی با نوع و اندازه مناسب در خط تولید و نگهداری مناسب از آن‌ها، کیفیت محصولات خود را به طور مداوم در سطوح بالا حفظ کنید.

افزایش سطح کارایی

در بین شیرآلات صنعتی، شیر کنترلی از جهات مختلفی از نظر تولید و انرژی، بهره‌وری کارخانه شما را افزایش می‌دهد. آن‌ها در مرحله اول با کاهش تنوع فرایند، ضایعات را به حداقل ممکن می‌رسانند و این بدان معنی است که در کل فرایند تولید محصول، از مواد اولیه گرفته تا محصولات نهایی، مقدار کمتری مواد را دور خواهید انداخت سپس در مرحله دوم، با کنترل دقیق متغیرهای فرایند، باعث بهبود در بازدهی انرژی کارخانه شما می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، با حفظ ثبات در کنترل دما، آنها می‌توانند بازده گرمایش را بهبود بخشند. این‌ها فقط دو نمونه از موارد مختلف کارایی شیرآلات صنعتی کنترلی است. در واقع، هر مرحله از فرایند شما فرصتی برای کارایی بیشتر فراهم می‌کند که شیر کنترل عاملی اساسی در دستیابی به آن است. با افزایش کیفیت محصول و افزایش کارایی آن، شیر کنترل می‌تواند تأثیر بسزایی در سودآوری کارخانه شما داشته باشد و همچنین باعث افزایش پایداری محیط‌زیست و کاهش هزینه‌های اضافی مواد می‌شوند.

چه عواملی بر عملکرد شیر کنترل و شیرآلات صنعتی تأثیر می‌گذارد؟

نکته اصلی این است که بسیاری از مزایای شیرآلات کنترل را متوجه نخواهید شد، مگر اینکه این شیرآلات وظایف خود را به ‌درستی انجام دهند. در اینجا، نگاهی گذرا به سه عامل اصلی که بر عملکرد شیر کنترل تأثیر می‌گذارد، می‌اندازیم.

اندازه سوپاپ

بسیاری از شیرهای کنترل که امروزه در بین شیرآلات صنعتی مورداستفاده قرار می‌گیرند، بسیار بزرگ هستند و این بدان معناست که در شرایط عادی، آن‌ها با درصد کمی از ظرفیت جریان مجاز خود، کار می‌کنند. بزرگ شدن سوپاپ اغلب به یکی از دو دلیلی که به آن اشاره خواهیم کرد، اتفاق می‌افتد. مهندسان هنگام طراحی فرایند، برای انتخاب شیر ایده‌آل اطلاعات کافی و درستی ندارند یا سوپاپ عمداً بیش از حد بزرگ انتخاب شد تا در آینده جایی برای تنظیم فرایند باقی بماند. صرف ‌نظر از دلیل، اگر شیر شما خیلی بزرگ باشد، توانایی کنترل دقیق متغیر فرایند را از دست می‌دهید. این بدان معناست که شما از کیفیت، کارایی و سودآوری که می‌تواند شیرآلات کنترل برایتان به همراه داشته باشد صرف‌نظر می‌کنید.

زمان واکنش سوپاپ

زمان واکنش سوپاپ به معنی قرارگرفتن در جایگاه بعدی در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. هرچه شیر سریع‌تر به موقعیت خود برسد، به‌ویژه در پاسخ به تغییرات کوچکی که به آن دستور داده می‌شود، دقیق‌تر می‌توان متغیر فرایند را کنترل کرد و همان‌طور که قبلاً دیدیم، کنترل دقیق بیشترین اهمیت را دارد. وقتی شیر به ‌سرعت حرکت نمی‌کند، نتیجه بها عنوان “وقت تلف‌شده” شناخته می‌شود. این فاصله زمانی است که دستور یا سیگنال ارسال شده تغییر می‌کند و شیر به جایی که قرار است برود می‌رسد. وقت تلف‌شده اساساً زمان از دست ‌رفته در خط تولید شما است که باعث از بین ‌رفتن ثبات در کنترل فرایند می‌شود.

سایر اجزای مجموعه سوپاپ

در بین شیرآلات صنعتی، شیرآلات کنترل به ‌تنهایی کار نمی‌کنند و در واقع، هر شیر کنترل بخشی از یک مجموعه سوپاپ بزرگ‌تر است که شامل محرک، احتمالاً یک موقعیت دهنده و لوازم جانبی مختلف اختیاری است. همه این قطعات و همچنین طراحی مجموعه به ‌طورکلی به عملکرد کلی شیر کمک می‌کنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *