اتصالات فشار قوی دسته‎‌ای از اتصالات صنعتی هستند که نقش مهمی در رشد صنایع مختلف از جمله نفت و گاز و پتروشیمی دارند. این اتصالات معمولا از فولاد و آلیاژهای خاص ساخته می‌‎شوند. انواع اتصالات فشار قوی شامل سه راهی‌‎ها، زانویی، تبدیل و فلنج‌ها هستند که بسته به فشار سیال و اندازه سایر تجهیزات دارای کلاس‌های مختلفی هستند.

انواع اتصالات فشار قوی از نظر جنس مواد اولیه عبارتند از: اتصالات فشار قوی فولادی دنده‌ای، فشار قوی فولادی ساکت و اتصال فشار قوی فولادی گالوانیزه. این اتصالات صنعتی بیشترین کاربرد را در صنایع آب، گاز، بخار، هوا فشار بالا و صنایع مختلف دیگر دارند.

انواع اتصالات فشار قوی فولادی بر اساس نوع کاربرد

اتصالات فشار قوی اگرچه تجهیزات بسیار کوچکی هستند اما قلب صنایع انتقال سیالات محسوب می‌شوند. چرا که گاهی اوقات وجود یک زانویی در مسیر تجهیزات انتقال خط لوله باعث افزایش راندمان کار می‌گردد. در یک تقسیم‌بندی کلی می‌توان آن‌ها را در دسته‌های زیر قرار داد.

  • زانو فشار قوی
  • سه راه فشار قوی
  • چپقی فشار قوی
  • مغزی فشار قوی
  • بوشن فشار قوی
  • تبدیل فشار قوی
  • مهره ماسوره فشار قوی
  • سوکولت فشار قوی
  • تردولت فشار قوی
  • نیپل فشار قوی

کاربرد اتصالات فشار قوی در صنایع

امروزه در صنایع گوناگون به خصوص صنایع نفت و گاز، نیاز به جابجایی سیال به وفور احساس می‌شود. از آنجا که جابه‌جایی این سیالات همواره با فشار زیادی همراه است، این نیاز وجود دارد که از اتصالات فشار قوی در هدایت جریان سیالات بهره ببریم. همانطور که می‌دانید در اثر حرکت سیال با فشار بالا، درجه حرارت سیال نیز افزایش پیدا می‌کند. از این‌رو اتصالات فشار قوی باید در برابر حرارت نیز از خود مقاومت نشان دهند. اما این اتصالات صنعتی چه ویژگی‌هایی دارند؟

ویژگی اتصالات فشار قوی

سیکل فشار

این ویژگی در صنایعی همچون نفت و گاز مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد. چرا که این دسته از سیالات فشار سیکل مانند و متناوبی را به اتصالات صنعتی وارد می‌سازد.

خصوصیات فنی اتصالات فشار قوی

اتصالات صنعتی فشار قوی اغلب به صورت مخروطی و رشته‌ای هستند. تا به این واسطه مقاومت بیشتری را در هنگام عبور سیال از خود نشان دهند. همانطور که گفته شده به دلیل وجود سیکل حرارتی، بررسی مشخصه دما از اهمیت بالایی برخوردار است‌. بازه کاری دمای این اتصالات صنعتی از منفی ۲۵۲ درجه سانتیگراد تا ۶۴۹ درجه سانتیگراد است.

به طور کلی برای انتقال سیالات در ساختار اتصالات فشار قوی از جنس‌های گوناگون متناسب با کاربرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. ابعاد و اندازه‌هایی که برای این اتصالات صنعتی در نظر می‌گیرند شامل ۱/۸ اینچ، ۱/۴ اینچ، ۳/۸ اینچ، ۹/۱۶ اینچ و ۱ اینچ است. به طور کلی بسته به نوع طراحی اتصالات فشار قوی، این اتصالات قادر هستند تا فشاری معادل ۱۵۰۰۰۰ پوند بر اینچ مربع را تحمل کنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *